Erityisherkkyys on supervoimani

Erityisherkkyys on ominaisuus, joka esintyy 15-20 prosentilla väestöstä. Se ei ole erityisen harvinaista. Erityisherkkyydellä puhutaan, kun ihmisellä on synnynäinen taipumus reagoida voimakkaasti esim. ympäristön ääniin tai valoihin, musiikkiin, taiteeseen, uutisiin tai omiin ajatuksiin ja tunteisiin.

On korkea aika lopettaa pitämästä erityisherkkyyttä kirouksena tai luonteenvikana. Se ei ole sairaus eikä diagnoosi ! Sillä se ei ole mitään näistä edellämainituista.. Erityisherkkyys on ihmisen hermojärjestelmän ominaisuus.



Olen miettinyt miksi olen tälläinen ja onko tällä joku tarkoitus että minulle on suotu tälläinen ominaisuus.. Itse herkkänä ihmisenä koen erilaiset tilanteet ahdistavina, tarvitsen omaa tilaa ja aikaa rentoumiselle esim. en jaksa työpäivän tai opiskelupäivän jälkeen lähteä mihinkään.. Olen iltaisin kotona ja palaudun päivän touhuista, joko kuuntelemalla musiikkia, katselemalla telkkaria tai lukemalla kirjaa. 

Minulla on syvällisiä suhteita. Oon ujo sekä introvertti mutta kaikki erityisherkät ihmiset eivät ole.. He voivat myös olla ulospäinsuuntautuneita ja sosiaalisia mutta erityisherkkyyttä havaitaan enemmän ujoilla ja introverteilla ihmisillä.

Herkkyys se on mun supervoimani.. Olen herkkä ihminen mutta oonko siis erityisherkkä. Onko niillä mitenkään eroa ? Tätä jäämme miettimään syksyn aikana eli uusia postauksia tulossa herkkyydestä.. tarkempaa tietoa ja erilaisia ajatuksia.

Kommentit

Suositut tekstit