Minä Maalaistyttö

Savonlinna se kuuluisa kaupunki olavinlinnastaan ja joka kesäisistä ooppeerajuhlistaan. Mutta mistä mä olen tullut tänne ? Pieneltä kylältä nimeltä louhi, joka kuuluu kerimäen kuntaan eli sen ison puukirkon pitäjään. Nykyään kuulumme savonlinnaan, kuntaliitos muutti tämän asian. Eikä asuntoni ole kaukana, noin 21 kilometrin päästä lapsuuden kodista.

DSC_0082pp (16).JPG

Kerron vähän tarinaa miten päädyttiin asumaan louhelle. Äitini on kotoisin pienestä maalaiskylästä ja iskä rantasalmelta. Yhteisen tutun kautta tutustuivat ja rakastuivat. Kunnon maalaishäät meidän mummolassa ,josta ei ole jäljellä kuin talo kun kukaan ei osta sitä. Eli maalais häiden jälkeen he etsivät taloa, tämä talo missä olen lapsuuden viettänyt. Pieni kylä torppa keskellä metsää ja pihatien päässä. Metsää ei enää ole se on kaadettu ennen syntymääni. Nyt tielle ja viereiselle pellolle näkyy ympäri pihaa. Taloa on laitettu mun ja sisarusten lapsuuden aikana niin paljon etten voi valehdella etten ole asunut koko lapsuutta remontin keskellä.

Pihaa on laitettu ja tänä kesänä teimme uuden terassin. Lisää vaan rakennetaan pihasauna on vielä suunnitteilla. Maalaistyttö siis asuu kaupungissa. unelmoin edelleen omasta mökistä, jossain tuolla maalla. nyt minä ymmärrän että tuolla on hyvä käydä välillä vähän

DSC_0082pp (18).JPG

tuulettumassa ajatuksia.. Halusin vaan kokea miltä tuntuu asua kaupungissa. Olen tykännyt. Pienenä emme usein päässyt edes käymään kuin prismassa tai pizzalla kun kävimme sillo pääs kauppoihin mutta kaikki kaverit olivat louhelta ja koulussa kävin kerimäellä.

Sitten alkoi ammattikoulu ensimmäinen vuosi meni kotoa käsin. Seuraavana kesänä oli muutettava kun joutuisin koulun takia odottamaan bussia niin pitkään että pääsisin kotiin. Veljellä se onnistuu kun on oma auto. Minä en autokorttia ole uskaltanut vielä ajaa.

DSC_0038.JPG

Parempi se näin. Valmistuin ammattiin mutta täältä en saa töitä niin hyvin kuin auton kanssa sais enkä halua tehdä tätä alaa enää ammatikseni. Se ammatti käytiin sen takia että, olis jotain tekemistä tässä eikä jäätäis sohvalle makaamaan mutta tässä ollaankin omassa kodissa, sängyssä istuessa työttömänä. Tässä oli pientä tarinaa tästä maalaistytöstä.

Kommentit

Suositut tekstit